شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/21 11:01
شناسه : 411308

شاخه سبز- هیفاء پردل- رئیس کمیسیون خدمات شهری،امور زائرین و ‏محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: وقتی ۶۰ درصد ‏یک محصول داخلی است و تنها ۴۰ درصد آن شامل قطعات وارداتی ‏است، مبنای معامله نباید ارز خارجی باشد.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز،  جلسه یکصد و هفتادمین جلسه علنی ‏شورای اسلامی شهر قم که به بررسی لوایح پرداخته شده اعضای ‏شورا بر محورهای گردشگری؛ تاکید بر تعیین تکلیف متروی شهر قم ‏و هم چنین وضعیت حسابرسی شورا بدون هیچ انحراف مالی تاکید ‏داشتند.‏
در این جلسه رئیس کمیسیون خدمات شهری؛ امور زائرین و محیط ‏زیست شورا بر تامین واگن های متروی قم از شرکت های تولید داخل ‏تاکید داشت چرا که طبق نظر این عضو شورا این کار ضمن حمایت از ‏تولید ملی ارزی هم از کشور خارج نخواهد شد.‏
تامین 60 درصد از واگن های متروی قم از تولید داخل
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم ‏گفت: ۶۰ درصد از واگن‌هایی که قرار است برای متروی قم تهیه ‏شود، در داخل کشور تولید می‌شود که این امر ضمن حمایت از صنعت ‏داخلی، به اشتغال‌زایی و تحکیم بنیه اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند؛ ‏در راستای سیاست‌های کلان کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری در ‏حمایت از تولید داخل و سرمایه‌گذاری ملی عقد قرارداد با شرکت های ‏داخلی مدنظر است و باید پرداخت هزینه این خرید به‌صورت ریالی و ‏بدون استفاده از ارز خارجی انجام شود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی استقامت در یک‌صد و هفتادمین جلسه ‏رسمی علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن شهید زین الدین ‏شورای اسلامی شهر قم برگزار شد با اشاره به آخرین وضعیت تامین ‏واگن های متروی شهر قم که بحث آن با چالش های روبرو بوده بیان ‏کرد: فرآیند خرید واگن مترو از شرکت داخلی “واگن سازی پارس ‏مپنا”است این موضوع در راستای سیاست‌های کلان کشور و ‏فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخل و سرمایه‌گذاری ‏ملی قرار دارد ما در حال حاضر تأکیدداریم که تست‌های فنی شامل تست ‏استاتیک و دینامیک حداقل تا پایان آبان و اوایل آذرماه سال جاری انجام ‏شود و درنهایت تا بهمن ماه و نیمه شعبان تحویل داده شوند.‏
‎ 
به گفته وی؛  من پیشنهاد می‌کنم تمامی مراحل پرداخت به‌صورت ریالی ‏و با واحد پول ملی انجام شود، وقتی ۶۰ درصد یک محصول داخلی ‏است و تنها ۴۰ درصد آن شامل قطعات وارداتی است، مبنای معامله ‏نباید ارز خارجی باشد؛ البته در صورت وجود محدودیت‌های خاص، ‏می‌توان قیمت قطعات وارداتی را بر اساس نرخ روز ارز تعیین کرد، ‏اما درمجموع، این معامله باید در قالب پول ملی و با حمایت از اقتصاد ‏داخلی انجام شود.‏‎.‎
تلاش برای استانداردسازی گذرگاههای کلانشهر قم
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری ‏شورای اسلامی شهر قم نیز اظهارداشت: با توجه به اینکه سهم ‏عابران پیاده در تصادفات درون‌شهری قابل‌توجه و مهم‌ترین مشکل ‏آن‌ها سرعت‌بالای وسایل نقلیه است ازاین‌رو طرح استانداردسازی ‏گذرگاه‌های عابر پیاده باهدف افزایش ایمنی و کاهش خطرات در دستور ‏کار قرارگرفته است.‏
سید محمد حسین دهناد افزود: یک مطالعه جامع درزمینهٔ افزایش ایمنی ‏عابران پیاده در سال گذشته در شهرداری قم انجام شده در این راستا، ‏یک قرارداد فنی-عمرانی به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ‏منعقدشده است که بخشی از پرداختی‌های آن در سال جاری ‏پیش‌بینی‌شده است.‏
به گفته وی؛ این گذرگاه‌ها به‌صورت برجسته طراحی‌شده‌اند و هم ‏به‌عنوان علامت هشداردهنده برای رانندگان و هم به‌عنوان فضای ایمن ‏برای عبور پیاده عمل می‌کنند هدف ما ایجاد محیطی ایمن و پویا برای ‏تمامی شهروندان قمی است و این طرح گامی مهم در راستای تحقق ‏این مهم محسوب می‌شود.‏
دهناد عنوان کرد: به دلیل عدم وجود ردیف لازم در بودجه امسال، ‏لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر ارسال‌شده است که در آن اعتباری ‏بالغ‌بر یازده میلیارد تومان از محل درآمد ارزش‌افزوده برای اجرای این ‏طرح در نظر گرفته‌شده است.‏
وی با اشاره به خرید و تامین واگن برای قطار شهری قم گفت: در ‏راستای تلاش‌های جهت تأمین واگن برای متروی قم، مذاکرات متعددی ‏با شرکت‌های خارجی نیز صورت گرفته بود، در این راستا، برنامه‌ای ‏برای خرید ۵۰ دستگاه واگن نیز وجود داشت، اما به دلیل پیچیدگی‌های ‏مالی و ریسک بالا، تصمیم به همکاری با تولیدکنندگان داخلی گرفته ‏شد.‏
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری عنوان کرد: مکاتبات ‏فراوانی با شرکت‌های داخلی مانند واگن سازی تهران و پارس مپنا ‏انجام شد و هفته گذشته بازدیدی از واحد تولیدی پارس مپنا داشتیم، در ‏حین این بازدید، دو جلسه فنی و مدیریتی انجام شد و قابلیت‌ها و ‏زیرساخت‌های این شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت رکت پارس مپنا ‏نیز قیمت هر واگن را ۳۰۰ هزار یورو اعلام کرده است، البته ‏مذاکراتی نیز هیئت اعزامی وزارت کشور در چین انجام داده است، اما ‏چون ما طرف قرارداد نیستیم و تنها بهره‌بردار هستیم، ورود به ‏توافق‌های بین‌المللی پیچیدگی‌هایی دارد.‏
به گفته وی؛ ‏‎...‎
در ادامه بحث حسابرسی مالی مورد بحث قرار گرفت که برای چهارمین ‏سال متوالی حسابرش گزارش مالی شورا را را مهر تایید زده است.‏
پیشرفت 91 درصدی درآمد و هزینه های شورا
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز بیان کرد: گزارش های مالی شورا ‏طی 4 سال گذشته بدون انحراف بوده و طی این 4 سال مورد تایید ‏حسابرس قرار گرفته است درآمد و هزینه‌های شورا به‌طور میانگین ‏‏۹۱ درصد پیشرفت داشته‌ و برای چهارمین بار حسابرس گزارش مالی ‏شورا با عنوان " منصفانه" مورد تایید قرار گرفته است.‏
حسین صابری افزود: در گزارش حسابرسی امسال، پیشرفت فیزیکی ‏درآمدی و هزینه‌ای شورا به‌طور میانگین ۹۱ درصد گزارش‌شده است ‏و تقریباً ۹ درصد باقیمانده نیز به دلیل عدم واریز به‌موقع برخی از ‏مبالغ از سوی شهرداری اتفاق افتاده که این موضوع نیز در گزارش ‏حسابرسی منعکس‌شده است جا دارد از مسئولان و مدیران حوزه های ‏مختلف تقدیر و تشکر کرد.‏
وی اظهار داشت: همکاری و تعامل خوبی بین اعضای شورا، مجموعه ‏مدیریت شهری و دستگاه‌های نظارتی وجود دارد که این امر نقش به ‏سزایی در دستیابی به این نتایج داشته است ا توجه به اینکه مباحث ‏مربوط به عملکرد سال قبل هنوز به‌طور کامل به پایان نرسیده است، از ‏دوستان محترم درخواست می‌کنم در صورت عدم وجود بحث و ‏اختلاف، اجازه دهند تا کار به نحو احسن انجام شود و ما بتوانیم در ‏اسرع وقت نسبت به تصویب نهایی این گزارش اقدام کنیم.‏

پاسخی بگذارید