شاخه سبز گزارش می دهد؛
شاخه سبز- هیفاء پردل- رئیس کمیسیون خدمات شهری،امور زائرین و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: وقتی ۶۰ درصد یک محصول داخلی است و تنها ۴۰ درصد آن شامل قطعات وارداتی است، مبنای معامله نباید ارز خارجی باشد.
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، جلسه یکصد و هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم که به بررسی لوایح پرداخته شده اعضای شورا بر محورهای گردشگری؛ تاکید بر تعیین تکلیف متروی شهر قم و هم چنین وضعیت حسابرسی شورا بدون هیچ انحراف مالی تاکید داشتند.
در این جلسه رئیس کمیسیون خدمات شهری؛ امور زائرین و محیط زیست شورا بر تامین واگن های متروی قم از شرکت های تولید داخل تاکید داشت چرا که طبق نظر این عضو شورا این کار ضمن حمایت از تولید ملی ارزی هم از کشور خارج نخواهد شد.
تامین 60 درصد از واگن های متروی قم از تولید داخل
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم گفت: ۶۰ درصد از واگنهایی که قرار است برای متروی قم تهیه شود، در داخل کشور تولید میشود که این امر ضمن حمایت از صنعت داخلی، به اشتغالزایی و تحکیم بنیه اقتصادی کشور نیز کمک میکند؛ در راستای سیاستهای کلان کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخل و سرمایهگذاری ملی عقد قرارداد با شرکت های داخلی مدنظر است و باید پرداخت هزینه این خرید بهصورت ریالی و بدون استفاده از ارز خارجی انجام شود
حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی استقامت در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن شهید زین الدین شورای اسلامی شهر قم برگزار شد با اشاره به آخرین وضعیت تامین واگن های متروی شهر قم که بحث آن با چالش های روبرو بوده بیان کرد: فرآیند خرید واگن مترو از شرکت داخلی “واگن سازی پارس مپنا”است این موضوع در راستای سیاستهای کلان کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخل و سرمایهگذاری ملی قرار دارد ما در حال حاضر تأکیدداریم که تستهای فنی شامل تست استاتیک و دینامیک حداقل تا پایان آبان و اوایل آذرماه سال جاری انجام شود و درنهایت تا بهمن ماه و نیمه شعبان تحویل داده شوند.
به گفته وی؛ من پیشنهاد میکنم تمامی مراحل پرداخت بهصورت ریالی و با واحد پول ملی انجام شود، وقتی ۶۰ درصد یک محصول داخلی است و تنها ۴۰ درصد آن شامل قطعات وارداتی است، مبنای معامله نباید ارز خارجی باشد؛ البته در صورت وجود محدودیتهای خاص، میتوان قیمت قطعات وارداتی را بر اساس نرخ روز ارز تعیین کرد، اما درمجموع، این معامله باید در قالب پول ملی و با حمایت از اقتصاد داخلی انجام شود..
تلاش برای استانداردسازی گذرگاههای کلانشهر قم
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر قم نیز اظهارداشت: با توجه به اینکه سهم عابران پیاده در تصادفات درونشهری قابلتوجه و مهمترین مشکل آنها سرعتبالای وسایل نقلیه است ازاینرو طرح استانداردسازی گذرگاههای عابر پیاده باهدف افزایش ایمنی و کاهش خطرات در دستور کار قرارگرفته است.
سید محمد حسین دهناد افزود: یک مطالعه جامع درزمینهٔ افزایش ایمنی عابران پیاده در سال گذشته در شهرداری قم انجام شده در این راستا، یک قرارداد فنی-عمرانی به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان منعقدشده است که بخشی از پرداختیهای آن در سال جاری پیشبینیشده است.
به گفته وی؛ این گذرگاهها بهصورت برجسته طراحیشدهاند و هم بهعنوان علامت هشداردهنده برای رانندگان و هم بهعنوان فضای ایمن برای عبور پیاده عمل میکنند هدف ما ایجاد محیطی ایمن و پویا برای تمامی شهروندان قمی است و این طرح گامی مهم در راستای تحقق این مهم محسوب میشود.
دهناد عنوان کرد: به دلیل عدم وجود ردیف لازم در بودجه امسال، لایحهای به شورای اسلامی شهر ارسالشده است که در آن اعتباری بالغبر یازده میلیارد تومان از محل درآمد ارزشافزوده برای اجرای این طرح در نظر گرفتهشده است.
وی با اشاره به خرید و تامین واگن برای قطار شهری قم گفت: در راستای تلاشهای جهت تأمین واگن برای متروی قم، مذاکرات متعددی با شرکتهای خارجی نیز صورت گرفته بود، در این راستا، برنامهای برای خرید ۵۰ دستگاه واگن نیز وجود داشت، اما به دلیل پیچیدگیهای مالی و ریسک بالا، تصمیم به همکاری با تولیدکنندگان داخلی گرفته شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری عنوان کرد: مکاتبات فراوانی با شرکتهای داخلی مانند واگن سازی تهران و پارس مپنا انجام شد و هفته گذشته بازدیدی از واحد تولیدی پارس مپنا داشتیم، در حین این بازدید، دو جلسه فنی و مدیریتی انجام شد و قابلیتها و زیرساختهای این شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت رکت پارس مپنا نیز قیمت هر واگن را ۳۰۰ هزار یورو اعلام کرده است، البته مذاکراتی نیز هیئت اعزامی وزارت کشور در چین انجام داده است، اما چون ما طرف قرارداد نیستیم و تنها بهرهبردار هستیم، ورود به توافقهای بینالمللی پیچیدگیهایی دارد.
به گفته وی؛ ...
در ادامه بحث حسابرسی مالی مورد بحث قرار گرفت که برای چهارمین سال متوالی حسابرش گزارش مالی شورا را را مهر تایید زده است.
پیشرفت 91 درصدی درآمد و هزینه های شورا
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز بیان کرد: گزارش های مالی شورا طی 4 سال گذشته بدون انحراف بوده و طی این 4 سال مورد تایید حسابرس قرار گرفته است درآمد و هزینههای شورا بهطور میانگین ۹۱ درصد پیشرفت داشته و برای چهارمین بار حسابرس گزارش مالی شورا با عنوان " منصفانه" مورد تایید قرار گرفته است.
حسین صابری افزود: در گزارش حسابرسی امسال، پیشرفت فیزیکی درآمدی و هزینهای شورا بهطور میانگین ۹۱ درصد گزارششده است و تقریباً ۹ درصد باقیمانده نیز به دلیل عدم واریز بهموقع برخی از مبالغ از سوی شهرداری اتفاق افتاده که این موضوع نیز در گزارش حسابرسی منعکسشده است جا دارد از مسئولان و مدیران حوزه های مختلف تقدیر و تشکر کرد.
وی اظهار داشت: همکاری و تعامل خوبی بین اعضای شورا، مجموعه مدیریت شهری و دستگاههای نظارتی وجود دارد که این امر نقش به سزایی در دستیابی به این نتایج داشته است ا توجه به اینکه مباحث مربوط به عملکرد سال قبل هنوز بهطور کامل به پایان نرسیده است، از دوستان محترم درخواست میکنم در صورت عدم وجود بحث و اختلاف، اجازه دهند تا کار به نحو احسن انجام شود و ما بتوانیم در اسرع وقت نسبت به تصویب نهایی این گزارش اقدام کنیم.



