گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/03/27 11:49
شناسه : 411339
فاطمه مداح نظری – تنگه هرمز ۱۶۷ کیلومتر طول دارد و عرض آن ‏بین ۹۶ تا ۳۶ کیلومتر در مناطق مختلف متغییر است، باریک‌ترین ‏بخش قابل کشتی‌رانی آن حدود ۵۴ کیلومتر است. تنگه هرمز دارای ‏یک کانال سه کیلومتری قابل کشتی‌رانی برای کشتی‌های ورودی و یک ‏کانال سه کلومتری برای خروج کشتی‌ها است. یک سوم کل تولید گاز ‏طبیعی جهان و یک چهارم کل مصرف نفت جهان از این تنگه عبور‌ ‏می‌کند.‏
تنگه هرمز همچنین محل عبور روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت است که ‏معادل سی درصد کل نفتی است که از طریق دریا جا‌به‌جا‌ می‌شود. در ‏مجموع روزانه نیم میلیون بشکه از نفت عبوری از خلیج فارس به ‏سمت آمریکای شمالی‌ می‌رود، حدود یک میلیون بشکه از آن به سمت ‏اروپا‌ می‌رود، کمتر از نیم میلیون بشکه به آفریقا‌ می‌رود، دو میلیون ‏بشکه به هند، و چهار و نیم میلیون بشکه به چین‌ می‌رود، شش و نیم ‏میلیون بشکه هم به باقی کشورهای آسیایی صادر‌ می‌شود. مقصد ‏بخشی از نفت و گازی که از این تنگه‌ می‌گذرد مشخص نیست بنا بر ‏این جمع اعداد به بیست میلیون بشکه‌ نمی‌رسد.‏
در شرایط عادی این گونه بود که تنگه هرمز را‌ نمی‌توان برای مدتی ‏طولانی مسدود کرد، اما حتی مسدود شدن کوتاه مدت آن هم‌ می‌تواند ‏خطر جدی برای بازارها و همین طور امنیت جهان داشته باشد. اگر ‏کشوری بخواهد تنگه هرمز را ببندد، در واقع در برابر نیروی دریایی ‏آمریکا و اروپا که در تنگه هرمز حضور دارند اعلان جنگ کرده است.‏
وینسنت لومر، تحلیل‌گر انرژی که برای شبکه داب انرژی‌ می‌نویسد ‏معتقد است که در آمریکا بین این که تنگه هرمز واقعا برای چه مدت‌ ‏می‌تواند بسته باشد اختلاف نظر وجود دارد، برخی تحلیل‌گران خوش‌بین ‏معتقد هستند که هیچ دولتی در منطقه‌ نمی‌تواند بیش از سه روز تنگه ‏هرمز را بسته نگه دارد در حالی که بر خی دیگر اعتقاد دارند در ‏صورت بسته‌شدن تنگه هرمز تمیز کردن مسیر و بازگشایی تا زمان ‏رسیدن به ترافیک معمول این تنگه‌ می‌تواند سه ماه زمان ببرد.‏
اگر تنگه هرمز برای مدتی طولانی، مثلا برای یک ماه و نیم بسته ‏شود، و بعد از آن ترافیک به وضعیت قبلی برگردد، بازارهای نفتی در ‏کوتاه مدت‌ نمی‌توانند کاهش عرضه را جبران کنند و قیمت نفت به ‏شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. اما بعد از باز شدن ‏تنگه، به دلیل افزایش عرضه قیمت دوباره کاهش پیدا‌ می‌کند یا این که ‏بخشی از نفت تولید شده به ذخایر استراتژیک خارج از منطقه منتقل‌ ‏می‌شود.‏
در صورت بسته شدن طولانی مدت تنگه هرمز، برداشت از ذخایر ‏استراتژیک نفت روی دریا یا در انبارها افزایش پیدا خواهد کرد و این ‏مساله به ذخایر نفت فشار بیشتری وارد خواهد کرد. کشورهای عضو ‏آژانس بین‌المللی انرژی‌ می‌توانند در ماه اول توقف عبور کشتی‌ها از ‏تنگه هرمز، تا ۱۴ میلیون بشکه در روز نفت خام از ذخایر خود آزاد ‏کنند. در ماه دوم، این رقم به زیر ۱۳ میلیون بشکه خواهد رسید و ‏فشار بیشتری به بازارها و همین طور به ذخایر نفت خام وارد خواهد ‏کرد و البته قیمت نفت هم افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهد کرد. ‏یک مرکز مطالعات استراتژیک سعودی به نام مرکز ملک عبدالله معتقد ‏است در صورت بروز چنین وضعیتی قمیت نفت‌ می‌تواند تا ۳۰۰ دلار ‏در هر بشکه افزایش پیدا کند.‏
تنگه هرمز مسیر حیاتی انتقال نفت و انرژی از خلیج فارس به آب‌های ‏بین‌المللی است؛ حدود ۲۰ درصد نفت دنیا از این گذرگاه عبور می‌کند. ‏هرگونه اختلال می‌تواند تأثیرات گسترده اقتصادی جهانی ایجاد کند .‏
یکی از مهم‌ترین علل اهمیت تنگه هرمز، چه برای ایران و چه برای ‏تمام دنیا، صادرات بخش محسوس و مهمی از انرژی جهان از طریق ‏این تنگه است. مطابق گفته فریدون برکشلی، رئیس مرکز مطالعات ‏انرژی وین، حدود ۲۵% تا ۳۰% از نفت خام و ۳۰% از گاز مایع ‏دنیا، از طریق تنگه هرمز به سایر نقاط جهان صادر می‌شود. همچنین ‏منطقه خلیج فارس با دارا بودن ۶۸% منابع نفتی و گازی دنیا، یکی از ‏مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مناطق در حوزه انرژی در دنیا است.‏
بر اساس آمار‌های موجود حداقل ۸۸% نفت عربستان سعودی، ۹۰% ‏نفت ایران، ۹۸% نفت عراق، ۹۹% نفت امارات متحده عربی و ‏‏۱۰۰% نفت کشور‌های کویت و قطر از تنگه هرمز عبور می‌کند که در ‏مجموع می‌توان گفت ۹۰ درصد صادرات نفت تولید کنندگان خلیج ‏فارس توسط تانکر‌های نفتی از این مسیر عبور می‌کند. بیش از ۷۵ ‏درصد نفت وارداتی ژاپن و ۴۲ درصد نفت وارداتی چین نیز از طریق ‏این تنگه ترانزیت میشود. همچنین سالانه ۵٠ هزار فروند کشتی از ‏تنگه استراتژیک هرمز عبور می‌کنند که از این تعداد ١٧ هزار فروند ‏شناور‌های نفت‌کش است. در زمینه اقتصاد غیرنفتی نیز کشتی‌های ‏حامل غلات، سنگ معدن، شکر و محصولات دیگر نیز از طریق این ‏کریدور حیاتی خلیج فارس و بندر‌های حاشیه آن مانند بندر دوبی ‏می‌گذرند.‏
تهدید به بستن تنگه هرمز مسبوق به سابقه و مختص شرایط حاد ‏است. علاوه بر دوره جنگ تحمیلی، ایران در سال 2011 و در ‏بحبوحه تحریم‌ها نیز چنین تهدیدی کرد و جامعه جهانی این تهدید را ‏جدی گرفت و عقب نشینی کرد.‏
آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند کوچکترین تحرک در تنگه ‏هرمز، (نه حتی بستن آن)، باعث افزایش قیمت نفت و بنزین و بالا ‏بردن هزینه های این کشورها خواهد شد.‏
توانایی نظامی ایران برای بستن تنگه هرمز
ایران با داشتن نیروهای مسلح قدرتمند و به‌ویژه نیروی دریایی سپاه ‏پاسداران، توانایی ایجاد اختلال در عبور و مرور کشتی‌ها از این تنگه ‏را دارد. برخی از مهم‌ترین ابزارهای ایران برای این کار عبارتند از:‏
ناوگان دریایی و قایق‌های تندرو
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای ناوگان گسترده‌ای ‏از قایق‌های تندرو با قابلیت حمل راکت، اژدر و موشک‌های ضد کشتی ‏است. این قایق‌ها با سرعت و قدرت مانور بالا می‌توانند در عملیات‌های ‏ناگهانی علیه کشتی‌های عبوری مورد استفاده قرار گیرند.‏
بر اساس گزارش‌ها، ایران دارای صدها قایق تندرو مسلح به ‏موشک‌های ضدکشتی و اژدر است که می‌توانند در عملیات‌های ‏نامتقارن دریایی مؤثر باشند.‏
مین‌گذاری دریایی
ایران می‌تواند با استفاده از مین‌های دریایی مسیرهای عبور کشتی‌ها را ‏مسدود یا ناامن کند، همان‌طور که در جنگ ایران و عراق (۱۹۸۰-‏‏۱۹۸۸) این تاکتیک به کار گرفته شد.‏
یکی از مؤثرترین روش‌های مسدود کردن مسیرهای دریایی، مین‌گذاری ‏در آبراه‌های بین‌المللی است. ایران دارای انواع مین‌های دریایی ‏پیشرفته است که می‌توانند مسیرهای اصلی عبور کشتی‌ها را ناامن ‏کرده و تردد آن‌ها را مختل کنند.‏
‏ تخمین‌ها نشان می‌دهد که ایران دارای هزاران مین دریایی است که ‏می‌تواند برای مسدودسازی مسیرهای کشتیرانی استفاده شود.‏
موشک‌های ضد کشتی و سامانه‌های دفاعی
ایران دارای مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک و کروز ضد کشتی، ‏از جمله نور، قادر، خلیج فارس و ذوالفقار است که می‌توانند اهداف ‏متحرک را در دریا مورد حمله قرار دهند. این موشک‌ها که از سواحل ‏جنوبی ایران شلیک می‌شوند، توانایی انهدام کشتی‌های جنگی و تجاری ‏را دارند.‏
موشک بالستیک خلیج فارس ضدکشتی با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر و ‏سرعت بالا که توانایی هدف‌گیری دقیق ناوهای دشمن را دارد.‏
موشک کروز نور ضدکشتی با برد تقریبی ۱۲۰ کیلومتر که قابلیت ‏شلیک از سکوهای مختلف را دارد.‏
با توجه به توانمندی‌های مذکور، ایران از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای ‏ایجاد اختلال یا مسدودسازی تنگه هرمز برخوردار است. این قابلیت‌ها ‏شامل ناوگان قایق‌های تندرو، مین‌های دریایی، موشک‌های ضدکشتی، ‏زیردریایی‌ها، پهپادها و نیروهای ویژه می‌شود که در مجموع می‌توانند ‏تهدیدی جدی برای تردد دریایی در این منطقه باشند.‏
سرتیپ اسماعیل کوثری، عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است ‏که بستن تنگه هرمز در دست بررسی است و ایران با قاطعیت کامل ‏تصمیم مناسب را خواهد گرفت.‏
کوثری اعلام کرد که باوجود فشارها و تهدیدها علیه صادرات نفت ‏ایران، بسته شدن تنگه هرمز بررسی شده و طرح‌های لازم در جریان ‏است و ایران با قاطعیت تصمیم خواهد گرفت. او افزود که ایران با ‏اراده‌ای کامل و هماهنگ با رهبری، تصمیم درست را در زمان مناسب ‏اجرا خواهد کرد . ‏
سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در گذشته نیز گفته بود ‏که ایران توانایی نظامی بستن تنگه هرمز را دارد، اما تا زمانی که ‏تأمین منافع ملی با استفاده صلح‌آمیز از این راه میسر باشد، اقدامی ‏صورت نخواهد گرفت .‏
در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی (۱۳۹۷)، کوثری تهدید کرد ‏که اگر آمریکا صادرات نفت ایران را «به صفر» برساند، ایران جلوی ‏عبور نفت کشورهای دیگر از تنگه را خواهد گرفت و آن را عملی ‏خواهد کرد.‏

پاسخی بگذارید