فاطمه مداح نظری - هر روز بر کاربران نرم افزارهای پیام رسان موبایلی افزوده می شود اما نکته ای که در کنار این اقبال روز افزون قابل تامل و تعمق است، عدم توجه به سطح دسترسی هایی است که کاربران هنگام نصب نرم افزار با دستان خود در اختیار سرویس دهندگان این قبیل از نرم افزارها می گذارند و بدین ترتیب زمینه ی نقض حریم خصوصی برای سرویس دهندگان پیام رسان های موبایلی نسخه خارجی به راحتی فراهم میشود.
استفاده از نرم افزارهای پیام رسان بومی و ملی تولید داخل برای حفظ حریم خصوصی افراد و مقابله با تهدیدات و آسیب های جدی شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل نسخه خارجی امری ضروری است.
مسوولان باید از شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل بومی و ملی تولید داخل حمایت کنند و اهمیت این امر در زمان بحران و جنگ بیشتر می شود و به عنوان یکی از روش های اساسی در پندافند غیرعامل به شمار می آید که متاسفانه متولیان با آزاد گذاشتن شبکه های خارجی و اختصاص پهنای باند وسیع به پیام رسان های خارجی نسبت به تقویت و توسعه زیرساختهای لازم شبکه های داخلی غافل شدند.
در فتنه مهسا امینی با قطع و ممنوعیت واتس اپ تمایل مردم به استفاده از شبکه های داخلی بیشتر شد ولی با تغییر دولت این امر معکوس شد و با رفع فیلترینگ و فیلتر واتس اپ دوباره روند توسعه ای شبکه های داخلی کنار گذاشته شد و دولت از این اقدام غیرامنیتی به عنوان دستاورد بزرگ دولت خود یاد کرد.
لزوم تنوع پیام رسانها در جامعه امری بدیهی است ولی اولویت اصلی باید با توسعه و بهبود شبکه های داخلی باشد که در دوران حساس بتوان شرایط و جامعه را مدیریت کرد و خطرات ناشی از پیام رسان هایی که آسیبشان به کرات و در جوامع مختلف مشخص و ثابت شده را کاهش داد.
با وجود تمام مزایای اهمیت شبکه های اجتماعی، استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند خطراتی نیز به دنبال داشته باشد. استفاده از شبکه های اجتماعی به طور غیر منطقی و بدون آگاهی از خطرات می تواند منجر به اعتیاد، افسردگی و اضطراب شود. همچنین، استفاده از شبکه های اجتماعی بدون رعایت ملاحظات امنیت می تواند منجر به سرقت اطلاعات شخصی و هک حساب های کاربران شود.
کشور چین با توجه به جمعیت بالغ بر یک میلیارد نفری، بیشترین تعداد کاربران اینترنتی را در برابر کشورهای دنیا دارد. تعداد کاربران فعال اینترنت چین طبق آمار سال 2014 بیش از 640 میلیون نفر است.
جالب است که بیش از 80 درصد کاربران چینی اینترنت از خدمات شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بنابراین چین به بزرگترین بازار کاربران شبکه های اجتماعی در سراسر جهان تبدیل شده است.
دولت این کشور با هدف ترویج فرهنگ و ارزش های ملی خود اقدام به ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی و ترغیب کاربران به استفاده از این شبکه ها کرده است.



