گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/04/21 11:03
شناسه : 411432
فاطمه مداح نظری - سینما در جوامع پیشرفته امروزی یک رسانه‌ مهم ‏و اثرگذار و در عین حال پرمخاطب و پربحث بوده که علاوه بر بعد ‏هنری خود، در فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری بر فرهنگ جوامع نیز نقش ‏بسزایی دارد.‏
سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است . شش هنر ‏دیگر عبارتند از : تئاتر ، نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری ، موسیقی ‏و رقص . در این میان سینما تنها هنری است که نه تنها شش هنر ‏دیگر را زیر پوشش گرفته بلکه به گونه ای توانسته آنها را ارتقاء ‏دهد.‏
سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ‌ساز در جامعه ایرانی ‏اسلامی، در بیانات گهربار رهبر معظم انقلاب نیز به کرات مورد تأکید ‏قرار گرفته و ایشان تا جایی به سینما توجه داشته‌اند که این بخش را ‏کلید پیشرفت کشور دانسته و به عنوان هنری برتر و متعالی مورد ‏خطاب قرار داده‌اند.‏
با توجه به اهمیت بخش‌ هنر در جامعه و به‌ویژه سینما، رهبر معظم ‏انقلاب همواره با این قشر در ارتباط بوده و در بازه‌های مختلف ‏دیدارهایی با اهالی هنر و به‌ویژه اصحاب سینما در راستای آشنایی با ‏دیدگاه‌های این قشر داشته‌اند و بر لزوم تقویت ارزش‌های دینی و ملی ‏در آثار سینمایی تأکید کرده‌اند.‏
رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارها با اصحاب سینما در بیاناتی ‏فرمودند: کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست سینماگران است، ‏چرا که دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما با توجه به تأثیرگذاری و ‏جهت‌دهی این هنر می‌توانند با تولیدات خود روح امید، شوقِ پیشرفت، ‏انگیزه‌ کار و تلاش، اعتمادبه‌نفس و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و ‏ملی را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالی ‏کشور ایفا نمایند و یا اینکه با فیلم‌های خود، نسلی ناامید، پشیمان، ‏متکی به بیگانه و تحقیرشده را پرورش دهند.‏
بر اساس دیدگاه امام راحل، هنر محلی برای تعالی اجتماع بوده و در ‏حقیقت بیان کننده نقاط ضعف و مبهم جامعه است. همچنین در بیانات ‏ایشان، هنر، بیان کننده و ترسیم کننده عدالت و انصاف است؛ بدین ‏معنا که هنر بهترین ظرفیت برای بیان معضلات و ارائه راهکارها و ‏جهت‌دهی برای تعالی انسان‌ها است.‏
سینما و فرهنگسازی از طریق سینما در پیام حضرت امام راحل مورد ‏اشاره قرار گرفته است و تأکید بر جمله «سینما کلید پیشرفت کشور ‏است» در بیانات رهبر معظم انقلاب، نشان‌دهنده جایگاه مهم سینما ‏بوده است. حضرت امام راحل نیز پیش از پیروزی انقلاب در سخنانی ‏فرموده بودند که با سینما مخالف نیستیم، با فحشا در سینما مخالفیم.‏
هنر سینما در دیدگاه رهبر معظم انقلاب و امام راحل عموماً به عنوان ‏یک هنر برتر روایتگرِ مسلط بر مخاطب مورد توجه بوده است. ‏کارگردان و نویسنده در یک فیلم دو ساعته سینمایی، کاملاً مسلط و ‏مشرف به ذهن مخاطب است، از این رو سینما بهترین فرصت برای ‏ارائه مبانی اخلاق اجتماعی بوده و جامعه امروزی به این مقوله نیاز ‏جدی دارد.‏
وقتی هالیوود مهمترین تولیدات خود را بر سیاست اسلام هراسی و ‏ایران هراسی استوار کرده است، سینمای ایران نیز باید با ساخت آثار ‏ضد آمریکایی وارد عرصه جنگ فرهنگی شود تا سیاست ضد ایرانی ‏اسلامی هالیوود را بی‌اثر کند.‏
سینمای آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز یکی از ‏مهمترین سیاست‌های خود را بر محور «اسلام هراسی» و «ایران ‏هراسی» استوار کرده است و آثار بسیاری را با این موضوع تولید و ‏روانه پرده سینما‌های جهان کرده است. متاسفانه این آثار ذهنیت عموم ‏مردم جهان را تسخیر کرده و تصویری دروغین از ایران اسلامی به ‏آنها القا کرده است. در مقابل برخی از کارگردانان ایرانی نیز به دلایل ‏مختلف از جمله مخالفت با سیاست‌های موجود و یا درک نادرست از ‏حاکمیت با وارونه جلوه دادن وضعیت ایران در فیلم‌های خود عمدا بر ‏آنچه هالیوود علیه کشور ما ارائه کرده صحه گذاشته‌اند. ‏
از آنجایی که جشنواره‌های کشور‌های غربی نگاه خصمانه‌ای به ایران ‏دارند فیلم‌هایی که تصویری درست و بدون سیاه انگاری و سیاه نمایی ‏به مخاطب ارائه کنند پذیرفته نمی‌شوند. برخی از فیلمسازان ایرانی به ‏صرف حضور و دیده شدن آنچه را که این جشنواره‌ها می‌خواهند را در ‏فیلم‌های خود انعکاس می‌دهند. به همین دلیل خواسته و ناخواسته ‏سینمای ضد ایرانی هالیوود را یاری می‌دهند.‏
باید بدانیم سینما در همه جای جهان ابزار سیاست است و باید در ‏خدمت حاکمیت باشد این گزاره چه درست باشد چه غلط گریزی از آن ‏نیست. چرا که کشور‌های غربی و معاند با ابزار سینما سعی در تسخیر ‏کشور‌های دیگر بخصوص ایران دارند. پس چرا ما با این ابزار کارآمد ‏وارد کارزار فرهنگی نشویم؟ متاسفانه سینمای هالیوود توانسته با ‏همین ابزار ذهنیت جوان ایرانی را به خود معطوف کند و رویای ‏آمریکایی را به آنها حقنه کند.‏
اگر سینمای ایران نتواند چهره واقعی آمریکا و همپیمانانش بخصوص ‏رژیم صهیونیستی که تجسمی حقیقی از شیطانی جنگ افروز است را ‏به تصویر بکشد پس سینمای کارآمدی نیست. ما نمی‌توانیم در شرایطی ‏که همه غرب با همه توش و توان خود به جنگ ایران اسلامی ‏بخصوص در جبهه فرهنگی آمده‌اند ما تنها به آثار اجتماعی و منتقدانه ‏دلخوش کنیم و نسبت به حرکت‌های ضد اسلامی ـ ایرانی بی‌تفاوت ‏باشیم. ‏
اگر ایران از سال‌ها پیش سینمای ضدآمریکایی را در پاسخ به سینمای ‏ضد ایرانی آمریکا ایجاد می‌کرد و چهره خصمانه آمریکا را بدون هیچ ‏اغراقی به تصویر می‌کشید بدون شک امروز در حوزه جهاد تبیین ‏گامی جلوتر از وضعیت فعلی بودیم. حقیقتا دست سینمای ایران در ‏حوزه سینمای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی خالی است و جز چند ‏اثر مانند فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زنده یاد «سیف‌الله ‏داد» و «طوفان شن» به کارگردانی «جواد شمقدری» چیزی برای ‏ارائه نداریم.‏
حال آنکه موضوعات متعددی درباره اقدامات خصمانه آمریکا و رژیم ‏صهیونیستی وجود دارند که می‌توانند دستمایه آثار سینمایی فاخری ‏شوند. از دخالت‌های آمریکا و اسرائیل غاصب در ترور دانشمندان و ‏فرماندهان نظامی ایران تا حضور نامشروع آنها در کشور‌های اسلامی ‏هر کدام می‌توانند موضوع یک فیلم سینمایی و حتی سریال‌های ‏تلویزیونی شوند.‏
سینمای ایران نباید اجازه دهد نیرو‌های مسلح کشورمان در عرصه ‏مبارزه با دشمنان پرشمار انقلاب اسلامی یک تنه مبارزه کنند، ‏سینماگران نیز در میدان جنگ فرهنگی با همه توان وارد شوند چرا که ‏بدون پشتوانه فرهنگی تلاش مستمر نیرو‌های مسلح بازتاب وسیعی ‏نخواهد داشت.‏
جواد شمقدری ، کارگردان و فیلمنامه نویس برجسته ایرانی درباره ‏کمرنگی فیلم‌های تاریخ انقلاب اسلامی خصوصاً مسائل مرتبط با ‏دخالت‌های آمریکا و جنایت‌های او اشاره کرد که به‌خلاف هالیوود که به ‏این موضوعات مدام می‌پردازد، در ایران یک سیاست غلطی از همان ‏ابتدا و به‌مرور جا افتاد که در این خصوص ورود چندانی نکنند که ‏به‌نوعی شاید بتوان آن را توطئه داخلی در نظر گرفت. در حوزه دفاع ‏مقدس اگر این اتفاق چندان رخ نداد و فیلم‌های سینمایی ساخته شده ‏است، شاید به‌دلیل بار معنوی خاصی باشد که داشته است و شکر خدا ‏این بلا سرش نیامد.‏
البته نباید از ذکر این نکته مهم غفلت کرد که بسیاری از هنرمندان ما ‏اعم از کارگردان، نویسنده و خصوصاً بازیگران از حضور و شرکت ‏در ساخت فیلم‌های ضدآمریکایی ابا دارند زیرا امکان دارد که ‏گرین‌کارت‌های آنان باطل شود و برای ورود و خروج به کشورهایی ‏مانند آمریکا و کانادا دچار مشکل شوند.‏
در هر حال شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده است که بعد از نزدیک به 25 ‏سال از ساخت فیلم «طوفان شن» بار دیگر درباره موضوع تسخیر لانه ‏جاسوسی و چالش‌های سیاسی ایران با آمریکا در تاریخ انقلاب سریالی ‏ساختم که البته مقداری از فیلمبرداری آن به‌دلیل کرونا باقی مانده است.‏
اهمیت این هنر هفتم به گونه ای است که لنین از سردمداران نظام ‏کمونیست شوروی  سابق می گوید: سینما با ما ، همه ارتش های دنیا ‏بر علیه ما ، سرانجام پیروز خواهیم شد. این جمله به خوبی نشانگر ‏اهمیت و قدرت سینماست. نقش این هنر  در جهت دهی افکار عمومی ‏بسیار  تأثیر گذار است و دولت ها سعی می کنند با ایجاد اتاق فکر و ‏سرمایه گذاری های وسیع تفکرات و آرمانهایشان را به مردم دیگر ‏کشورها دیکته کنند. بنابراین محتوای تولید شده در سینما بسیار برای ‏جوامع مهم است . ‏
سینما از محدوده یک سرگرمی پا را بسیار فراتر گذاشته و فرهنگ ها ‏و ارزش های جوامع مختلف را هدف قرار داده و به علت جذابیت بالای ‏ان بسیار نتأثیر گذار بوده و تجربه نشان داده ، نادیده گرفتن آن امری ‏غیر عاقلانه است .‏
اما متأسفانه بجزء چند کار معدود و قابل تأمل در حوزه سینما پیرامون ‏آرمان های انقلابی ،جمهوری اسلامی و نشان دهنده چهره واقعی دولت ‏استعمار گر غربی ، هیچ دستاوردی دیگری در این حوزه نداشته ایم .‏
مدیران فرهنگی کشور در ادوار گذاشته تا کنون ، سیاست گذاری در ‏این حوزه را فراموش کرده و بیشتر به دنبال آمار و ارقام برای جلب ‏نظر مدیران بالا دستی و گمراه کردن افکار عمومی بوده اند و راه و ‏طریق مشخصی را برای سینما گر مشخص نکرده اند تا افقی برای آن ‏تعیین گردد .‏

پاسخی بگذارید