دکتر مهاجرنیا در کرسی آزاداندیشی «گفتمان مقاومت» تبیین کرد: ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/04/21 11:18
شناسه : 411434
شاخه سبز - رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در ‏تحلیل راهبردی صلح حدیبیه، این رویداد را نه یک عقب‌نشینی، بلکه ‏یک «فتح مبین» و نقطه عطف تاریخ‌ساز توصیف کرد که با مدیریت ‏هوشمندانه بحران، تغییر موازنه قوا به نفع مسلمین و گشایش ‏دیپلماتیک، حکومت نوپای اسلامی را تثبیت کرد و زمینه را برای ‏پیروزی‌های بزرگ بعدی از جمله فتح الفتوح  مکه و جهانی‌سازی ‏دعوت اسلام فراهم آورد.‏
به گزارش شاخه سبز ، دویست و شصت و ششمین نشست از سلسله ‏کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع محوری «گفتمان مقاومت»، با بیانات ‏حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه ‏در دانشگاه طلوع مهر قم یه صورت حضوری و مجازی برگزار شد.‏
این نشست که به همت «قرارگاه فرهنگی طلوع مهر» و با همکاری ‏‏«مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم» و «اندیشکده ‏مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه طلوع مهر» برگزار شد، به تفسیر و ‏تحلیل ابعاد راهبردی سوره مبارکه فتح و واکاوی آثار و برکات سیاسی، ‏فرهنگی و اجتماعی صلح حدیبیه اختصاص داشت.‏
فضای نزول سوره؛ از اوج بحران تا مدیریت هوشمندانه
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در مقدمه سخنان خود، به شرایط ‏سیاسی-امنیتی حساس سال ششم هجری اشاره کرد و گفت: جامعه ‏اسلامی به‌تازگی از بزرگترین تهدید وجودی خود یعنی جنگ احزاب، که ‏ائتلافی از تمام دشمنان برای براندازی کامل حکومت بود، با پیروزی ‏عبور کرده بود. در چنین فضایی، پیامبر اکرم(ص) بر اساس یک ‏رؤیای صادقه، تصمیم به انجام عمره گرفتند و به همراه حدود ۱۴۰۰ ‏نفر از مسلمانان، بدون تجهیزات جنگی و صرفاً با نیت زیارت، به ‏سوی مکه حرکت کردند.‏
وی افزود: ممانعت قریش از ورود مسلمانان به مکه و توقف کاروان ‏در منطقه حدیبیه، یک بحران جدی در میان مسلمانان ایجاد کرد. در ‏حالی که برخی صحابه از این وضعیت ناراضی و خواهان درگیری ‏بودند، پیامبر(ص) با درایتی بی‌نظیر، بحران را مدیریت کرده و با ‏انعقاد یک پیمان صلح ده ساله، تهدید را به یک فرصت تاریخی تبدیل ‏کردند.‏
صلح حدیبیه؛ فتح مبینی که کار ده‌ها جنگ را کرد
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به ‏نارضایتی اولیه برخی مسلمانان از مفاد صلح‌نامه، تصریح کرد: «در ‏نگاه سطحی، بازگشت بدون انجام عمره و پذیرش شروطی ظاهراً ‏یک‌طرفه، یک شکست به نظر می‌رسید، اما پیامبر(ص) با تجدید ‏وفاداری صحابه در بیعت رضوان، تحول آفرید و در مسیر بازگشت به ‏مدینه، با نزول سوره فتح از آن تدابیر سیاسی فوق‌العاده حضرت(ص) ‏با عبارت «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا»یاد نمود ، خداوند این اقدام ‏هوشمندانه را یک «پیروزی آشکار» نامید و برکات آن را برشمرد.‏
دکتر مهاجرنیا به آثار و برکات و دستاوردهای کلان و چند وجهی صلح ‏حدیبیه پرداخت و تأکید کرد این صلح، نتایجی به همراه داشت که از ‏بسیاری از جنگ‌ها بلکه از 84 جنگ بزرگ و کوچک حکومت اسلامی ‏در مدینه، پربارتر بود:‏
‏۱. اولین اثر صلح حدیبیه تثبیت حکومت اسلامی است: برای اولین ‏بار، بزرگترین دشمن اسلام یعنی مشرکان قریش، حکومت مدینه را به ‏عنوان یک قدرت رسمی و هم‌تراز به رسمیت شناخت و موازنه قوا، به ‏نفع مسلمانان تغییر یافت.‏

‏۲. ایجاد امنیت و گشایش در سیاست خارجی: این صلح به جنگ‌های ‏فرسایشی پایان داد و با ایجاد یک دوره آرامش، به حکومت اسلامی ‏فرصت داد تا برای نخستین بار در تاریخ اسلام، با ارسال نامه دعوت ‏به اسلام به سران قدرت‌های جهان آن روز مانند ایران، روم و مصر و ‏حبشه«دعوت جهانی اسلام» را آغاز کند و حکومت نوپای مدینه در ‏صحنه بین‌المللی نقش‌آفرین شد.‏
‏۳. نمایش تصویر اقتدار از اسلام و تضعیف روانی دشمن: این پیمان، ‏چهره مسلمانان را از یک گروه جنگجو به یک حکومت صلح‌طلب، اهل ‏منطق و متعهد به قرارداد تغییر داد. این تصویر جدید، نفوذ فرهنگی و ‏تبلیغی اسلام را در میان قبایل عرب دوچندان کرد و در مقابل، روحیه ‏مشرکین را تضعیف نمود.‏
‏۴. رشد بی‌سابقه جمعیت مسلمانان: دکتر مهاجرنیا تأکید کرد: بر اساس ‏تصریح مورخان و مفسران، تعداد افرادی که طی دو سال پس از صلح ‏حدیبیه به اسلام گرویدند، از کل جمعیت مسلمانان از ابتدای بعثت تا آن ‏روز بیشتر شد.‏
‏۵. تغییر نگرش در جبهه داخلی: این رویداد به خود مسلمانان نیز ‏آموخت که راه رسیدن به هدف، تنها از شمشیر نمی‌گذرد و تعامل، ‏مذاکره و دیپلماسی هوشمندانه می‌تواند ابزاری قدرتمندتر برای پیروزی ‏باشد.‏
‏6 . صلح حدیبیه راه پیروزی بر بقایای دشمن لجوج و شیطانی ‏یهودیان ساکن منطقه خیبر را فراهم کرد که این خود آرامش و اقتداری ‏برای مسلمانان فراهم آورد؛‌ رشادت امیرالمؤمنین(ع) در تسخیر قلعه ‏خیبر، نماد اقتدار تاریخی مسلمین علیه جریان سیاسی یهود بود.  ‏
‏7. صلح حدیبیه باب فتح‌الفتوح مکه مکرمه بود و خداوند از طریق آن ‏آخرین سنگر دشمنان را به تسخیر یاران رسول‌الله درآورد.آن صلح ‏تاریخی نشان داد که پیامبر(ص) خواهان جنگ و تخریب پایگاه وحی و ‏رسالت و مسجدالحرام و قبله مسلمانان نبود. گویا اراده حضرت این ‏نبود که با مکه همانند خیبر  رفتار کنند. به همین جهت صلح حدیبیه ‏بهترین استراتژی و عملی‌ترین سیاست موفق  بود.‏
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه آثار و برکات دیگری از صلح ‏حدیبیه را برشمرد و گفت این صلح الگویی از تعامل و مذاکره مقتدرانه ‏و آبرومند برای مسلمانان در طول تاریخ است. امروز نظام اسلامی باید ‏از این راهبرد اقتدارسازی در مذاکرات خود با مظاهر کفر و شرک و ‏نظام سلطه استفاده کند . اگر از این موضوع وارد شویم دیگر کسی از ‏مذاکره و دیپلماسی نظام اسلامی نگران نیست . ‏
وی افزود: سوره فتح بیانگرگفتمان مقاومت در اسلام است، یک ‏گفتمان جامع است که هم «اشداء علی الکفار» را در بر می‌گیرد و هم ‏شامل صلح و تعامل هوشمندانه است. پیامبر(ص) با راهبرد صلح، ‏بدون آنکه پایگاه اصلی دین یعنی مکه را نابود کند، آن را فتح کرد و ‏به همگان نشان داد که وعده الهی مبنی بر “فتح مبین” چگونه در ‏عرصه عمل محقق می‌شود.‏
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پایان گفت: فتح قلعه‌های مستحکم ‏یهودیان در خیبر تنها دو ماه پس از این صلح انجام شد، برگزاری ‏باشکوه عمرة‌القضاء در سال بعد که اقتدار مسلمانان را در قلب مکه به ‏نمایش گذاشت، و نهایتاً فتح مسالمت‌آمیز مکه در سال هشتم هجری ‏پس از پیمان‌شکنی قریش، همگی از نتایج مستقیم و برکات همان ‏صلح‌نامه راهبردی بود.‏

پاسخی بگذارید