تاثیر خروج۵۰۰ هزار تبعه خارجی ؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/04/22 12:41
شناسه : 411442

شاخه سبز - واسطه‌های ملکی از کاهش فشار بر بازار اجاره و فرصت ‏تنفس برای مستاجران ایرانی در پی خروج مهاجران افغانستانی خبر ‏می‌دهند. اتباع معمولا به صورت چند خانوار در یک واحد مسکونی ‏زندگی می‌کنند و با توجه به سرشکن شدن قیمت اجاره، توانایی ‏پرداخت اجاره بهای بیشتری را دارند و این مساله به ایجاد تورم در ‏بازار ملک می‌انجامد. از سوی دیگر گفته می‌شود در سال‌های اخیر ‏اتباع غیرمجاز به تدریج وارد دلالی سرپایی در بازار املاک شده‌اند. ‏کارگران افغان برای ملک‌هایی که در حال ساخت آن هستند مشتری پیدا ‏می‌کنند و از این بابت حق دلالی دریافت می‌کنند.‏
به گزارش ایسنا، ظاهرا خروج حدود ۵۰۰ هزار تبعه افغان اثر کاهشی ‏بر قیمت‌ها در بازار مسکن داشته است. خروج اتباع به شکل عرضه ‏بیشتر واحدهای مسکونی اجاره‌ای به خصوص در کلان‌شهرها نمود ‏پیدا کرده است.‏
خروج مهاجران افغانستانی از ایران با حفظ احترام آنان و ارائه ‏خدماتی همچون فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی، کاهش هزینه‌های ‏مهاجران، جابه‌جایی لوازم منزل آنها از مبدأ بارگیری تا نقطه صفر ‏مرزی، تامین غذا، آب‌معدنی، ساندویچ سرد، کانکس یخچال‌دار برای ‏نگهداری مواد غذایی و هم‌چنین خدمات درمانی برای آنها در حال انجام ‏است.‏
امروز سازمان ملل اعلام کرد که طی هفته‌های گذشته ۵۰۰ هزار ‏مهاجر از ایران وارد افغانستان شدند و این روند ادامه دارد؛ موضوعی ‏که با استقبال عمومی در ایران نیز مواجه شده است. بخصوص آن‌که ‏آمار نشان می‌دهد تعداد مهاجران افغان در سال‌های اخیر و حتی ‏ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده و این مساله در افزایش تقاضای ‏مسکن، ایجاد تورم و تشدید تنش در بازار ملک اثرگذار است.‏
سال ۱۴۰۲ احمد وحیدی ـ وزیر کشور وقت جمعیت افغانستانی‌های ‏مقیم ایران را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرد. در حال حاضر طبق ‏آماری که ابراهیم رضایی ـ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام ‏کرده این رقم به شش میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.‏
از بُعد اقتصادی مهاجرت‌های غیرقانونی همان‌طور که نحوه زندگی ‏مهاجران را تغییر می‌دهد، الگوهای اشتغال و فعالیت آنان را نیز ‏دگرگون می‌کند. مهاجران دستمزدهای کمتری می‌گیرند، ساعات بیشتری ‏کار می‌کنند و تلاش می‌کنند با انجام کارهای سخت، درآمد بیشتری را ‏کسب کنند و قسمت اعظم آن را نیز پس انداز کرده یا به کشور خود ‏ارسال کنند. از جمله پیامدهای این نوع مهاجرت‌ها را می‌توان کاهش ‏فرصت‌های شغلی، افزایش نرخ بیکاری، کمبود مسکن و افزایش نرخ ‏اجاره بهای مسکن در بسیاری از نقاط شهری دانست.‏
در پی جنگ ۱۲ روزه تحمیلی بین ایران و رژیم صهیونیستی، روند ‏اخراج اتباع بیگانه شکل جدی‌تری در مقایسه با گذشته به خود گرفت. ‏در روزهای ابتدایی با اخراج هزاران تبعه افغان، فعالان بازار مسکن ‏از تخلیه برخی خانه‌های قدیمی، کاهش اجاره بها و افزایش عرضه ‏واحد استیجاری در مناطق جنوبی تهران خبر دادند.‏
به تازگی نیز کیانوش گودرزی ـ رئیس  اتحادیه مشاوران املاک با بیان ‏این‌که مهاجران افغان بازار مسکن را به هم می‌زدند گفته است: اکنون ‏در مناطق ۱۵، ۱۶ و ۱۷  شهر تهران عرضه بر تقاضا پیشی گرفته ‏است.‏
مهدی کرباسیان ـ عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک - نیز به ‏ایسنا گفت: طبق برآوردهای میدانی و گزارش‌های دریافتی از مشاوران ‏املاک سطح شهر تهران، خروج افاغنه باعث شده تا تابستان آرامی را ‏در بازار مسکن تجربه کنیم.‏
به گفته وی، اتباع بیگانه معمولا به صورت چند خانوار در یک واحد ‏مسکونی زندگی می‌کنند و با توجه به سرشکن شدن قیمت اجاره، هر ‏خانوار اجاره بهای ناچیزی پرداخت می‌کند و به همین دلیل توانایی آن ‏را دارد که اجاره بالاتری بپردازد. در سوی مقابل، شهروند ایرانی با ‏توجه به محدودیت مالی در این رقابت کنار گذاشته می‌شود. بنابراین ‏حضور اتباع اثر تورمی بر بازار اجاره دارد. اما در هفته‌های اخیر این ‏رقابت منفی از بین رفته و به نوعی فرصت تنفس به بازار اجاره داده ‏شده است.‏
کرباسیان تاکید کرد: در سال‌های اخیر اتباع غیرمجاز به تدریج وارد ‏دلالی سرپایی در بازار املاک شده‌اند. کارگران افغان برای ملک‌هایی ‏که در حال ساخت آن هستند مشتری پیدا می‌کنند و از این بابت حق ‏دلالی دریافت می‌کنند. هم‌چنین این واحدها را برای اجاره به هموطنان ‏خودشان معرفی می‌کنند.‏
کارشناسان، نقش اتباع را فراتر از اثرگذاری منفی بر بازار ملک ‏می‌دانند. همواره در سال‌های اخیر بر احراز هویت و ساماندهی اتباع ‏در راستای افزایش ضریب امنیتی در کشور تاکید می شد؛ هشداری که ‏بی‌توجهی به آن در جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل نمایان شد.‏
نمایندگان مجلس در سال‌های اخیر طرحی را تحت عنوان «اصلاح ‏قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران» در دستور کار ‏قرار داده‌اند. علاوه بر این، طرح تاسیس سازمان ملی اقامت، اواسط ‏سال گذشته اعلام وصول شده بود؛ کلیات این طرح در مجلس یازدهم ‏تصویب شد منتها فرصتی برای بررسی جزئیات آن فراهم نشد لذا مجددا ‏در مجلس دوازدهم اعلام وصول شد و در دستور کمیسیون شوراها و ‏امور داخلی کشور قرار گرفت.‏

موضوع تشکیل سازمان ملی مهاجرت نخستین‌بار در سال ۱۳۹۷ ‏توسط شورای عالی اداری مطرح شد که هدف، ایجاد نهادی مستقل زیر ‏نظر وزارت کشور بود که بتواند با هماهنگی میان بیش از ۲۰ دستگاه ‏مسئول، سیاست‌گذاری و نظارت بر امور مهاجرتی را به‌صورت متمرکز ‏انجام دهد.‏
در شهریور ۱۳۹۹، هیئت وزیران لایحه تشکیل این سازمان را ‏تصویب و به مجلس ارسال کرد اما به‌دلیل گستردگی ابعاد موضوع و ‏تغییرات در دولت و مجلس، بررسی آن تا سال ۱۴۰۴ ادامه یافت و در ‏فروردین ۱۴۰۴ و در آستانه اجلاسیه دوم مجلس دوازدهم، کمیسیون ‏شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه ساختار، ‏وظایف و اختیارات سازمان ملی مهاجرت را تصویب کرد.‏
ولی الله بیاتی - سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای ‏مجلس - در خصوص این لایحه می‌گوید موضوع تشکیل سازمان ملی ‏مهاجرت در مجلس یازدهم به تصویب رسید اما فرصت رسیدگی آن در ‏صحن فراهم نشد؛ لذا با تغییر دولت باید لوایح از سوی دولت جدید نیز ‏تایید یا اصلاح می‌شد لذا این لایحه را دولت چهاردهم با اصلاحاتی به ‏مجلس ارائه کرد و سپس در کمیسیون شوراها و کمیسیون امنیت ملی ‏این لایحه با حضور کارشناسان و نمایندگان دولت مطرح و بررسی شد ‏و موادی نیز به آن اضافه و برخی مواد هم اصلاح شد.‏
در حال حاضر، لایحه مذکور در نوبت بررسی صحن علنی مجلس قرار ‏دارد و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز بر لزوم تعیین ‏تکلیف سریع این لایحه تأکید کرده‌اند.‏
هم‌چنین بر اساس بند «ب» از تبصره ۱ طرح الحاق ۵ تبصره به ماده ‏‏۱۶ قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران، «ظرف سه ‏ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، آمایش سرزمینی و توزیع ‏جمعیت اتباع در شهرها و روستاها را باید به گونه‌ای انجام دهد که کل ‏جمعیت اتباع بیگانه اعم (خود تبعه، همسر و فرزندان) وی ساکن و ‏شاغل در هر شهر و در هر روستا و در هر شهرستان و در هر استان ‏بیشتر از سه درصد کل جمعیت ساکن و شاغل در آن شهر و روستا و ‏شهرستان و استان نشود».‏
سال گذشته کیانوش گودرزی ـ رئیس اتحادیه مشاوران املاک - نسبت ‏به تبعات امنیتی حضور اتباع و لزوم احراز هویت این افراد هشدار ‏داده بود.‏
او گفت: باید آمار و بانک اطلاعاتی دقیقی از اتباع داشته باشیم. ‏همانطور که افراد ایرانی دارای مدارک هویتی هستند اتباع هم باید ‏احراز هویت شوند. قبلا که مشاوران املاک قراردادهای اجاره را به ‏شکل سه برگی می‌نوشتند قرار بود یک نسخه از قرارداد اتباع را به ‏اتحادیه یا اماکن یا فرمانداری‌ها بدهند. اما این اتفاق رقم نمی‌خورد. این ‏مساله علاوه بر اینکه باعث از دست رفتن مالیات اتباع می‌شود، تبعات ‏منفی در بخش آمار و اطلاعات دارد.‏

پاسخی بگذارید