گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/04/23 12:50
شناسه : 411453

فاطمه مداح نظری – مردم قم از زمان‌های بسیار قدیم به دلیل وجود ‏بارگاه حضرت معصومه(س) و حضور علما در این شهر به‌عنوان ‏عاشقان و محب اهل‌بیت(ع) شناخته می‌شدند. عشق به امام حسین(ع) ‏قرن‌هاست که در دل شیعیان زبانه می‌کشد و چون گذشته عاشقان خود ‏را واله و شیدا می‌کند.‏
در واقع چیزی که قم را به‌عنوان قطب فرهنگی و دینی از دیگر مناطق ‏ایران متمایز کرده است وجود حرم مطهر حضرت فاطمه ‏معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و وجود بیش از 440 امامزاده ‏است. در هرکدام از این مکان‌های مذهبی و زیارتی مراسم عزاداری ‏مطابق رسوم آن محله برگزار می‌شود.‏
عزاداری در قم به ویژه در بخش مرکزی و بافت اصلی شهر از گذشته ‏تاکنون سبک سنتی خود را حفظ کرده است از چند روز مانده به ماه ‏محرم مراسم سیاه پوشان تکایا و حسینیه ها شروع و گاهی در ‏محله‌هایی چند تکیه و مسجد با هم مراسم را برگزار می‌کنند.‏
از یک شب مانده به ماه محرم، دسته جات عزاداری از محلات شهر به ‏سمت حرم حضرت معصومه (س) حرکت می کنند و با طبل و شیپور و ‏آهنگ، شروع ماه حزن و عزای اهل بیت(ع) را اعلام می کنند.‏
چاووشی خوانی هم مراسمی است که دسته جاتی از محله قدیمی چهل ‏اختران به حالت نوحه خوانی، حزن آلود به سمت حرم حضرت ‏معصومه(س) حرکت می کنند.‏
همچنین برخی از حسینیه‌ها قدمت بالای صد سال دارند و گاهی منتسب ‏به قومیت‌های خاصی هستند، مثل حسینیه نجفی‌ها، حسینیه کربلایی‌ها، ‏تکیه یزدی‌ها، مسجد رضوات، مسجد جامع و تکیه چهل اختران که ‏بیشتر منتسب به سادات چاوشی بومی آن محله است، ازجمله میراث ‏فرهنگی ، تاریخی و مذهبی قم هستند.‏
دسته‌های عزاداری نیز از جمله عزاداری‌های مورد علاقه قمی‌هاست؛ ‏پرچم، کتل، طوق و علم از نشانه‌های حضور در دسته‌های عزاداری در ‏قم است، دسته سادات در روز عاشورا و دسته شاه حمزه که در شب ‏تاسوعا به مقصد امام‌زاده سید علی دو دسته معروف قم و مورد علاقه ‏قمی‌ها هستند.‏
یکی از سنت‌های قدیمی نمایش کاروان اسرا در بین دسته‌ها و ‏عزاداری‌هاست که این شیوه نیز روضه‌ای به شیوه مصور و شبیه ‏تعزیه‌خوانی است.‏
سنت گل‌مالی در عزاداری‌ها از قدیم‌الایام میان مردم مختلف کشور ‏مرسوم است، در قم نیز کاسه گل که حاوی خاک تربت امام حسین(ع) ‏است در بین دسته عزاداری چرخانده شده و مردم به رسم قدیم پیشانی، ‏صورت و شانه‌های خود گلی خواهند کرد.‏

خانه‌های مشهوری که در قم اقامه عزا می‌ کردند
در سال‌های دور و در زمان خلفای جور در قم همانند سایر نقاط کشور، ‏عزاداری‌ها بیشتر در خانه‌ها و به صورت پنهانی صورت می‌گرفت و ‏تمام طبقات، در خانه‌های خود اقامه عزا می‏‌کردند.‏
‏ از خانه‌های معروفی که در قم سالیان دراز تا به امروز مبادرت به ‏اقامه عزاداری می‏‌کردند می‌توان به خانه مرحوم آقا میر سید عبدالله ‏مجتهد برقعی قمی با سابقه 130 سال، خانه مرحوم حاج کمال در محله ‏درخت پیر که  حالت تکایای قدیمی را دارد و سابقه عزاداری در آن ‏خانه به 115 سال می‌رسد، خانه حاج محمد رضازاد از تجار معروف ‏بازار، خانه مرحوم تقی وطن‌خواه در محله میدان میر که سابقه آن به ‏‏90 سال می‌‏رسد، خانه حاج سید جعفر جنابان که از تجار معروف قم ‏بوده، خانه حاج سید باقر روحانی از تجار بازار واقع در گذر قلعه، ‏خانه حاج سید عباس جدایی در محله ی الوندیه اشاره کرد.‏
اجرای تعزیه در قم
یکی از آداب و رسوم برگزاری مراسم عزاداری در قم تعزیه است و ‏پیشینیان معتقد بودند بعد از نماز و مسجد، تعزیه و تکیه حافظ و ‏نگهدار دین است.‏
تعزیه‌خوانان در تعزیه، مجالس مختلفی را به نمایش می‌گذاشتند، بعضی ‏از مجالس بیانگر اتفاقات کربلا بود و بعضی دیگر مصائب خاندان ‏پیامبر(ص) را بازگو می‌کرد.‏
در مجالس تعزیه انواع حماسی، اخلاقی و عاشقانه  به چشم می خورد ‏و هدف از اجرای آن ایجاد شور قدسی، تطهیر روح و تزکیه نفس، ‏تسکین آلام ودردها وتحکیم همبستگی و وحدت در میان اقشار جامعه ‏است.‏
عده‌ای از سحرگاهان با آب‌پاش، مسیر عزاداران را آب‌پاشی می‌کردند ‏تا از برخاستن گرد و غبار و شیوع بیماری جلوگیری کنند.‏
اهالی هر منطقه هرگز دسته عزاداری، محله خود را رها نکرده و به ‏محله دیگری نمی‌رفتند.‏
طبل‌زنی در سپیده دم روز عاشورا برای خبر مردم از برپایی دسته‏‌ها از ‏آداب عزاداری در قم به شمار می‌رفت و در روز عاشورا  و تاسوعا ‏نیز چند نفر در جلوی دسته‌‏ها راه می‏‌افتادند که عده‌ای کاه و گل و ‏خاکستر و عده‌ای گلاب، بر سر و روی دسته‌‏ها می‌پاشیدند.‏
برپایی سقاخانه‏‌های سیار و قربانی شتر، گاو، گوساله یا گوسفند، جلوی ‏برخی دسته‌‏های عزادار از برنامه‌های برخی دسته‌ها بود و علما به این ‏برنامه توجه داشته و  سفارش می‏‌کردند.‏
آیین چاووشی‌خوانی محرم
یکی از سنت‌های قدیمی که هر ساله در آستانه فرارسیدن ماه محرم در ‏قم به اجرا می‌رسد سنت چاووشی‌خوانی است، این حرکت اصیل نه تنها ‏یک آیین مذهبی و قدیمی است بلکه روایتی از فرهنگ مردم برای ‏جاودانه ماندن حماسه عاشورا و یادمانی برای با خبر کردن مردم از ‏فرارسیدن ایام عزاداری حسینی است.‏
در این آیین سنتی که قبل از فرارسیدن ماه محرم برپا می‌شود، کاروانی ‏در شهرها و روستاها به حرکت در می‌آید و آمدن محرم را با ذکر ‏شعرهایی حزین به مردم خبر می‌دهد. این حرکت اصیل چند سالی است ‏در شهر قم به همت شهرداری با شکوه و عظمت خاصی برگزار ‏می‌شود و آیین چاووشی‌خوانی را زنده نگه داشته شده است.‏
امسال نیز شهرداری قم با همت سازمان فرهنگی هنری و سازمان ‏پارک‌ها و فضای سبز، کاروان «سفینةالنجاة» را در آستانه محرم در ‏شهر کریمه اهل بیت(س) به حرکت درآورد و خبر فرارسیدن ماه حزن ‏و اندوه را به مردم این شهر خبر داد.‏

نذر شامی‌پزان آسید حسین
همزمان با ایام اربعین حسینی ، مراسم آیینی شامی پزان در قم برگزار ‏شد. این مراسم توسط خانواده آسید حسین انجام می‌شود که 31 سال ‏قبل  پسرش مجتبی بینایی‌اش را با نذر و نیاز به دست آورده است.‏

حضور اقوام و برگزاری رسوم بومی و محلی
اقوام عرب، افغانستانی و آذری در قم نیز عزاداری‌های مختص به خود ‏را دارند، در منطقه نیروگاه که اغلب مردم آن منطقه آذری‌زبان هستند، ‏مداحی به زبان ترکی و عزاداری ترکی صورت می‌گیرد، در محله شهر ‏قائم تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی حضور دارند که آن‌ها نیز به ‏شیوه بومی و سنتی خود عزاداری جذابی دارند، همچنین نجفی‌ها دسته ‏مشعل را دریکی از شب‌های دهه اول محرم را داند که این‌ها ازجمله ‏سنت‌های اقوام در قم است.‏

مراسم سنتی مشعل‌گردانی در قم ‏
مراسم سنتی مشعل‌گردانی هر ساله در شب‌های هشتم، نهم و دهم ‏محرم الحرام توسط نجفی‌ها و کربلایی‌های مقیم قم برگزار می‌شود. ‏مشعل‌های حمل شده در این مراسم نمادی از مشعل‌هایی هستند که ‏خیمه‌گاه سیدالشهدا(ع) را به آتش کشیدند و نواختن گسترده طبل‌ها نیز ‏یادآور نواختن طبل در زمان حمله لشگر یزید به خیمه‌گاه و اهل حرم ‏است که با صدای بلند نواختن طبل مانع از شنیده شدن صدای زنان و ‏کودکان شوند.‏
همزمان با دهه اول ماه محرم در شب ششم این ماه به مدت سه شب تا ‏عاشورای حسینی، مراسم سنتی «مشق شمشیر» توسط نجفی‌های مقیم ‏قم از حسینیه تا حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می شود.‏
‏«مشق شمشیر» آیین سنتی عزاداری اهالی نجف اشرف است که بنا به ‏تاریخ در شب عاشورای حسینی، حبیب ابن مظاهر اسدی، برای آرام ‏کردن حضرت زینب کبری(س) به همراه حضرت اباالفضل عباس(ع) و ‏یارانی که برای دفاع از دین و امامشان مانده بودند، به سمت خیمه گاه ‏حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رفتند.‏
حبیب ابن مظاهر فریاد زد: «ای گروه بانوان و حرم های رسول ‏خدا(ص) این شمشیرهای جوانمردان شماست که سوگند یاد کرده‌اند در ‏غلاف نکنند مگر اینکه گردن دشمنان را بزنند و این نیزه‌های جوانان ‏شماست که قسم خورده‌اند به زمین نیفکنند مگر اینکه به سینه‌های ‏دشمن فرو کنند».‏
کارشناس فرهنگی قم گفت: سنگاب، کاسه بزرگ سنگی بوده که در ‏معابر، بازار، خانه‏ ها، اماکن عمومی و به ویژه بناهای مذهبی، جهت ‏رفع عطش مردم، کارکردی شبیه به سقاخانه داشته است و ‏معروف­‌ترین و با سابقه‌ترین سنگاب­‌خانه‌هایی که در ایام محرم در قم ‏برپا می‏ شد.‏
حسین صادقی افزود:سنگاب­‌خانه مرحوم میرزا محمد فخیمی بوده است ‏که در سال  ۱۳۰۰ شمسی بنیان آن گذاشته شد و مدت سی سال دوام ‏داشت، این سنگاب­‌خانه را ابتدا در جنب حرم مطهر، مقابل میدان ‏آستانه و سپس در محاذی گذر خان برقرار می‏ کردند.‏
وی ادامه داد:سقاها به وسیله مشک از آب انبار سرداب و دیگر جاها، ‏آب آشامیدنی برای مردم عزادار و دسته‏‌ها تهیه می‌کردند و در ‏ظرف‏‌های مخصوص که سنگاب نام داشت، می‌‏ریختند.‏
وی بیان کرد:سنگاب‌خانه‌ها، دارای تزئیناتی از قبیل چراغ‏‌های الوان، ‏کتیبه، عکس و شمایل بود و اغلب هیئت‏‌های عزادار، در مقابل این ‏سنگاب­‌خانه به عزاداری و شبیه خوانی می‏‌پرداختند.‏
صادقی گفت: اغلب هیئت‌های عزاداری در مقابل این سنگابخانه به ‏عزاداری و شبیه‌خوانی می پرداختند و پس از آنکه در سال ۱۳۲۹ ‏شمسی میرزا محمد فخیمی ازاین محنت سرا به سرای جاویدان شتاب و ‏در صحن مطهر حضرت معصومه (س) مدفون گشت. دیگر سنگابخانه ‏عظمت گذشته خود را نداشت ،و کم کم از رونق افتاد .‏

پاسخی بگذارید