گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/04/25 13:43
شناسه : 411477
زهره مهرنوروزی-یکی از مشکلاتی که عده ای به اسم چالش به آن ‏نمی کنند بازی های دیجیتال است. طبق آماری از مرکز تحقیقات بازی ‏های دیجیتال، بازی‌های دیجیتالی به‌ ویژه بازی‌های موبایلی، در ایران ‏مخاطبان پروپاقرصی دارد. طبق این گزارش در حال حاضر ۲۳ میلیون ‏بازیکن در کشور وجود دارند و سرانه مصرف بازی دیجیتال در ایران ‏روزانه ۳۵ دقیقه است که بازی‌های با تلفن همراه با سهم ۶۵ ‏درصدی، بیشترین میزان درآمدزایی را از آن خود کرده‌ اند. اما آماری ‏دیگر نشان می دهد کمتر از پنج درصد بازی های فروخته شده در ‏بازار، ایرانی هستند و این نشانگر آن است که بازار در تسخیر بازی ‏های خارجی است و به گفته کارشناسان این می تواند پیامدهای ‏فرهنگی خاصی را برای کاربران نوجوان و جوانمان به همراه داشته ‏باشد که ممکن است مغایر با فرهنگ بومی و ایرانی باشد. چراکه ‏طراحان این بازی ها نیز استراتژی های خاصی را در ساخت و پرداخت ‏آنها در نظر گرفته اند و فقط جنبه سرگرمی لحاظ نشده که اثرات آن را ‏به مرور بر روی کاربران شاهدخواهیم بود. برای یافتن خطرهای پنهان ‏بازهایی دیجتال با کارشناسان همکلام می شویم.‏
‏ عباس صادقی مشاوره خانواده می گوید: فشارهای عصبی، چشم درد، ‏کاهش فعالیت بدنی، افتادگی سرشانه و مشکلات مربوط به ستون ‏فقرات و دیسک کمر تنها بخشی از مشکلاتی است که کاربران بازی ‏های دیجیتال را درگیر خود می کند. به ویژه آن دسته از بازیکنانی که ‏زمان مشخصی برای انجام این بازی ها قائل نیستند و تمام وقت و تا ‏جایی که در توانشان است بازی می کنند.‏

وی تصریح کرد: برای مثال عده ای به خصوص والدین به چاق شدن ‏فرزندشان در اثر این بازی ها گلایه دارند. گروهی از کاربران به خاطر ‏بازی مدام و انرژی زیادی که پای رایانه یا کنسول بازی از دست می ‏دهند مدام گرسنه شده و به دلیل بی تحرکی و سوخت و ساز بدنی این ‏پرخوری منجر به چاقی آنها و عوارض ناشی از چاقی مثل کبد چرب، ‏فشار خون، کلسترول می شود. همچنین بیشتر بازیکنان که وقت و بی ‏وقت پای بازی مورد علاقه شان هستند از بی خوابی رنج می برند و ‏همیشه خسته اند. همین باعث می شود خیلی از آنها از روند عادی ‏زندگی شان مثل درس، مدرسه و کار جا بمانند.‏

این مشاوره تاکید کرد: گذشته از مشکلات جسمی ناشی از این اتفاق، ‏اثرات روحی و روانی بر روی کاربران این بازی ها نیز بی تاثیر ‏نیست. برخی از کارشناسان معتقدند این بازی ها افراد را دچار انزوای ‏اجتماعی می کند. این گروه معتقدند برخی از افراد به دلیل عدم ‏برقراری روابط اجتماعی در دنیای واقعی، به دنیای غیرواقعی بازی ‏پناه می برند و این به انزوای اجتماعی آنها دامن می زند.‏

‏ صادقی اظهار داشت: حتی آنها در این بازی ها و در قالب کاراکترهای ‏بازی مثل یک سرباز یا یک جنگجو، به دنبال هویت جدیدی از خودشان ‏می گردند و سعی دارند ضعف در دنیای واقعی شان را به کمک ‏شخصیت های بازی جبران کنند. برای مثال فرد در پوشش یک سرباز ‏وارد مناطق خطر می شود و با اسلحه یا بمب مخالفین را از سر راه ‏خود بر می دارد و قدرت نمایی می کند. در نتیجه این کاربران در ‏طولانی مدت روابط آنها با اطرافیان و جامعه به حداقل می رسد و ‏بیشتر حالت عصبی و گاهی پرخاشگر پیدا می کنند، حتی روابط عاطفی ‏آنان با اعضای خانواده نیز تحت تاثیر این بازی ها حالتی سرد و بی ‏تفاوت به خود می گیرد.‏

وی بیان کرد: در این زمینه با بیان اینکه بچه ها نیاز به تخلیه هیجانی ‏دارند، خاطرنشان کرد: پناه بردن به وسایل ارتباطی مثل تبلت و گوشی ‏های موبایل و بازی ها محلی برای تخلیه هیجان برای بچه ها محسوب ‏می شود. البته پیش از کرونا، بچه ها به دلیل یکسری فعالیت های ‏روزمره مثل مدرسه یا دانشگاه و... تا حدی از فضای مجازی دور ‏بودند یا در کنار خانواده بیشتر وقت می گذرانند.‏


در ادامه خانم منیره شایسته کارشناس ارشد آموزش نوجوانان می ‏گوید:در دوران کرونا برنامه ریزی خاصی برای گروه سنی کودک و ‏نوجوان و جوان و سرگرم شدنشان در نظر گرفته نشد هنوز هم برنامه ‏ریزی خاصی در اینباره وجود ندارد. پس از کرونا اغلب بچه ها خانه ‏نشین شدند و به یکباره به خاطر شرایطی که پیش آمد همه مجبور به ‏استفاده از فضای مجازی شدند. چراکه این راهی برای ادامه تحصیل ‏بچه ها بود.‏

‏ ‏

وی افزود: با تحقیقات صورت گرفته  گروهی از کارشناسان بازی های ‏دیجیتال بر روی وضعیت تحصیلی برخی از دانش آموزان تاثیر منفی ‏دارد و از آنجایی که ماهیت خیلی از این بازی ها به ویژه برای پسران ‏بازی های خشونت آمیز است در گذر زمان باعث افزایش خشونت، ‏پرخاشگری و بیگانگی اجتماعی و فرهنگی در میان آنها می شود.‏

وی اظهارداشت:  طبق یک پژوهش از سوی مرکز اطلاعات علمی ‏جهاد دانشگاهی در خصوص بازی های رایانه ای و اثرات آن بر ‏سلامت روانی دانش آموزان، نتایج پژوهش نشان داده که دانش ‏آموزانی که به بازی های رایانه ای نمی پرداختند از نظر سطح سلامت ‏روانی در همه ابعاد از جمله پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، ‏حساسیت بین فردی، علائم جسمانی در شرایط بسیار بهتری نسبت به ‏دانش آموزانی که کم یا زیاد به بازی می پردازند قرار داشتند.‏

‏ ‏وی  درادامه گفت: این تحقیق که به صورت پیمایشی و روی ۳۰۰ نفر ‏از دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهرستان آزادشهر انجام ‏شد، یکی از اساسی ترین اثرات منفی این بازی ها که القای خشونت و ‏پرخاشگری بود را مورد بررسی قرار داد. نتایج تحقیق نشان می داد ‏که بیشترین آمار تمایل بچه ها به انجام بازی های مبارزه ای و ‏خشونتی و کمترین امتیاز به انجام بازی های حل مسئله و اکتشافی بوده ‏است.‏

این کارشناس آموزش تصریح کرد:در خصوص پیامدهای بازی های ‏دیجیتال برخی از کارشناسان نیز معتقدند کشورهای سازنده در قالب ‏طراحی رنگین و گرافیک بالای این بازی ها به دنبال القای فرهنگ و ‏تفکرات خود به جوامع دیگر هستند. برای مثال آنها معتقدند در برخی ‏از این بازی ها سعی می کنند نشان بدهند که زندگی غربی و رفتار ‏شهروند غربی بهتر است و این را به نوعی در دل بازی ها به کاربران ‏آموزش می دهند یا در برخی از بازی ها تفکر سیاسی، ابتذال یا ‏پرخاشگری و خشونت به طور آشکار احساس می شود.‏

شایسته  تصریح کرد: در برخی از این بازی ها فرد توانایی این را دارد ‏که در محیط بازی هر کاری دوست دارد را انجام بدهد و برای مثال ‏یکی از اثرات منفی این می شود که فرد را به سمت پرخاشگری و ‏عصبانیت ببرند. برخی کارشناسان معتقدند: بهتر است بازی ها ‏محتوایی خلاقان برای کودک و نوجوان داشته باشد تا بچه ها به ‏واسطه این بازی ها معمایی را حل کنند و در عین حال سرگرم شوند. ‏یعنی بازی به مهارت حل مسئله فرد کمک کند. والدین می توانند برای ‏اینکه فرزندشان به طور مداوم بازی نکند و درگیر اثرات منفی جسمی ‏و روحی ناشی از آن نشود زمان مشخصی را برای وی در نظر ‏بگیرند.‏

وی معتقد است هرچقدر والدین برای سرگرم کردن فرزندشان وقت ‏بگذرانند و به تخلیه انرژی وی در محیط های سالم تر مثل کوه، پارک ‏کمک کنند، کودک وقت کمتری برای پیوست به دنیای بازی های ‏غیرواقعی و فضای مجازی خواهد داشت.‏
‏ ‏
وی گفت: بدون شک نقش والدین برای ارائه برنامه های جایگزین بی ‏تاثیر نخواهد بود. وقتی آنها برنامه مفرحی برای فرزندشان مثل کوه ‏پیمایی یا ورزش و بازی های گروهی در نظر بگیرند، وی سراغ بازی ‏دیجیتال نمی رود. در نتیجه به جی انزوای اجتماعی، روابط عاطفی و ‏اجتماعی بهتری با اطرافیان خود خواهد داشت. البته این بدان معنا ‏نیست که انجام بازی های دیجیتال مضر است چراکه به گفته عده ای از ‏جامعه شناسان دنیای بازی های رایانه ای سرشار از شگفتی است و ‏کودک تا مرز تحقق رویاها پیش می رود و این دنیا برای کودک پر از ‏هیجان و اسرار و ماجراجویانه است اما بسیار اهمیت دارد که والدین ‏پیش از وارد شدن کودکان به این دنیا آموزش های لازم را به آنها ‏بدهند. ‏
وی اضافه کرد: برای مثال در گذشته متولدین پیش از دهه ۶۰ و حتی ‏‏۷۰ تعداد اعضای خانواده آنها زیاد و فرهنگ آپارتمان نشینی کم بود، ‏بازی ها اغلب سنتی و به صورت گروهی در کوچه و خیابان انجام می ‏شد. مثل فوتبال و هفت سنگ به همین دلیل در آن زمان با وجود اینکه ‏بازی های دیجیتال تا حدی وجود داشت اما بچه ها بیشتر به سمت بازی ‏های سنتی متمایل بودند و از طرفی دسترسی به این بازی ها نیز برای ‏هر کودکی فراهم نبود.  ‏

به گفته این کارشناس امروز اما با فرهنگ آپارتمان نشینی، تک ‏فرزندی و نگرانی والدین از آسیب دیدن فرزندشان هنگام بازی کردن ‏در کوچه و خیابان باعث  خانه نشینی بچه ها شده است. در نتیجه با ‏پیشرفت فناوری و از راه رسیدن صنعت بازی های سرگرم کننده، نسل ‏امروز چه بخواهیم و چه نه، تحت تاثیر این علاقه مندی قرار دارند و ‏به  این صورت هیجانات خود را تخلیه می کنند.‏

‏  وی می گوید: در کنار مزایایی که برخی از این بازی‌ها دارند اگر ‏نظارتی روی محتوا و زمان‌بندی بازی‌های دیجیتال نشود، اثرات منفی ‏ناخوشایندی بر رفتار کودکان و نوجوانان به همراه خواهد داشت. ما ‏همیشه درگیر یک سری هیجانات بوده و هستیم. این هیجانات از دوران ‏کودکی با ما بوده و همیشه درصدد این هستیم که به نحوی این ‏هیجانات را تخلیه کنیم. تخلیه هیجانی می تواند با انجام ورزش مثل ‏پیاده روی در پارک یا کوه پیمایی باشد یا انجام فعالیت های گروهی و ‏در عصر جدید با آمدن گیم ها و بازی های جدید همراه شده است.‏

این کارشناس آموزش نوجوانان اظهارداشت: جذابیت این بازی ها به ‏خاطر گرافیک بالا، تصاویر شاد، کیفیت بازی  است که هر بار توسط ‏شرکت سازنده آن، نسخه به روز شده اش وارد بازار می شود بسیار ‏بالا است و این بازی ها می تواند ابزاری برای تخلیه هیجان باشد. اما ‏این در اختیار شما است که تخلیه هیجانی خود را با استفاده از این  ‏بازی ها به سمت مثبت پیش ببرید یا منفی. این والدین هستند که نقش ‏مهمی در هدایت نوجوانان دارند والدین باید با تاثیری خود اجازه ندهند ‏خطرهای پنهان بازی های دیجیتال متوجه نوجوانان شود که بسیار ‏آسیب زااست. ‏

پاسخی بگذارید