گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/04/30 12:10
شناسه : 411512
زهره نعلبندی


در طی دهه اخیر با توجه به افزایش تعداد دانش آموزان یکی از ‏مهمترین مشکلات نظام آموزشی کشور، کمبود معلم برای برگزاری ‏کلاس‌های درس است؛ چالشی که ریشه در یک سال یا یک مدیریت ‏ندارد، بلکه ناشی از فراموشی استخدام فرهنگیان در چند دهه بوده ‏است‎.‎‏ ‏
این درحالیست که جمعیت دانش‌آموزی کشور بر اساس آمارهای رسمی ‏در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۲ میلیون نفر و اکنون این رقم افزون بر ۱۶ ‏میلیون نفر است و این رقم حاکی از آن است که در این مدت شاهد ‏افزایش چند میلیونی در تعداد دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی و متوسطه ‏هستیم.‏
در چند سال اخیر حتی آموزش و پرروش برای کمبود نیازهای خود ‏علاوه بر ورودی‌های ثابت از طریق دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید ‏رجایی، گام‌های خوبی را برای جذب معلمان توانمند براشته است، اما با ‏توجه به بازنشستگی معلمان بحران کمبود معلم همچنان باقی مانده ‏است. در چند سال اخیر دولت با همکاری وزارت آموزش و پرورش از ‏طریق جذب ماده ۲۸ ، معلمان جدیدی را در اختیار گرفته است اما با ‏توجه به نیازهای وسیع این وزارتخانه این راه حل هم در شرایط فعلی ‏نتوانسته به علت بازنشستگی معلمان این کمبودها را برطرف کند‎.‎
البته امسال انتقادهای بسیاری به نحوه برگزاری این آزمون وجود دارد ‏مثلا برخی رشته‌ها از دفترچه آزمون به صورت کامل حذف شده‌اند ‏همچنین جذب معلم از برخی رشته‌های نامرتبط، اعلام دیر هنگام ‏برگزاری آزمون و انتشار دفترچه،همچنین هزینه بالای ثبت نام در ‏آزمون برای شرکت کنندگان از جمله ایرادات و اعتراضات مردم به ‏برگزاری این آزمون بوده است.‏
کمبود معلم در ایران دلایل متعددی دارد مثلا حقوق کم معلمان و زیر ‏خط فقر بودن بسیاری از آن‌ها، کاهش جذب دانشجو معلم، بازنشستگی ‏گسترده معلمان، افزایش جمعیت دانش‌آموزی و تغییرات جمعیتی، و ‏همچنین چالش‌های مربوط به گزینش و استخدام معلمان جدید از جمله ‏این دلایل هستند.‏
بازنشستگی پیش از موعد اساسی‌ترین چالش نظام تعلیم و تربیت و ‏علت کمبود معلم است چراکه در سال ۱۳۸۶ به دلیل اجرای قانون ‏بازنشستگی پیش از موعد مقرر جمعی از معلمانی که از سابقه ۲۷ ‏سال برخوردار بودند؛ تصمیم به بازنشستگی گرفتند‎.‎
لذا اکنون باید برای جذب و استخدام کمبود نیروی انسانی برنامه ریزی ‏بلند مدت ۱۵ تا ۳۰ ساله را در دستورکار قرار داد و برای آن ‏تصمیم‌گیری کرد‎.‎
افزایش جذب دانشجو معلمان، بهبود وضعیت معیشتی و حرفه‌ای ‏معلمان، استفاده از ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از فناوری‌های ‏نوین آموزشی می‌توانند راهکارهایی برای رفع چالش کمبود معلم ‏باشند.‏
در هر صورت این نکته مهم نباید فراموش شود که  کمبود معلم در ‏مدارس می‌تواند آسیب‌های جدی به نظام آموزشی و دانش‌آموزان وارد ‏کند.‏
افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها، کاهش کیفیت آموزش، افت ‏تحصیلی دانش‌آموزان، افزایش بار کاری معلمان موجود، و در نهایت ‏تضعیف انگیزه تحصیلی از جمله این آسیب‌ها هستند که باید برای ‏جلوگیری از این آسیب‌ها در طی این سال‌ها به فکر چاره اندیشی برای ‏رفع بحران کمبود معلم باشیم.‏

پاسخی بگذارید